torstai 21. marraskuuta 2013

Moottorinohjaus muistiinpanot

Moottorin ohjainlaitte:
- vastaanottaa signaaleja antureilta
- Lukee tunnistimilta tulevia tietoja ja tietojen perusteella käyttää käyttölaitteita

Suihkutusjärjestelmä:
- Säätää suihkutushetkeä
- Säätää polttonestemäärää

Sytytysjärjestelmä:
- Sovittaa sytytysjännitteen ja sytytyshetken
- syötteen seoksen

Moottorin ohjainleitteen suorittamat tehtävät:
- Käyttötilanteen mittaaminen ja säätösuureiden ohjaaminen
- Sovitus kuormitustilanteisiin (osakuormitus, täysikuormitus)
- Sovitus käyttötilanteisiin (esim. kylmäkäynnistys)
- Sovitus ulkoisiin olosuhteisiin (lämpötila ilmanpaine)
- Kuljettajan viestittämän kuormituspyynnön muuttaminen toiminnoiksi
- Esiintyvien vikojen diagnoosi ja tallennus

Moottorinohjainelaitteen tarvitsemat tiedot:
- Moottorin sisään imettävän ilman massa
- Kuljettajan antama kuormitus tieto (kaasupoljin)
- Kaasuläpän asento signaali
- Nokka- ja kampiakselin asentotunnistin
- Lambdatunnistimien tiedot (hapen määrä, seoksen hienosäätö)
- Nakutustunnistin (tarkkailee että sytytyshetki ei ole liian aikainen)

Kuumakalvo-ilmamassamittain:
- Kuumakalvon jäähdytys virtausilman avulla
- Ilmamassan laskeminen vaikuttavan jännitteen avulla
- Muuttaa ilman lämpötilaa

Kaasuläpän säädinosa (tunnistin):
- Ilmaisee, onko kyseessä tyhjäkäynti vai moottorijarrutus
- Ilmaisee kuormitustiloja

Kampiakselin asema-anturi:
- Moottorin kierrosluvun mittaus
- Seuraavien optimointi
     - sytytyshetki
     - suihkutushetki
     - suihkutuksen kesto

Nokka-akselin HALL-anturi:
- Suihkutushetken ja sytytyshetken synkronointi kaasunvaihtotyöhön

Moottorin käyttölaitteet:
- Kaasuläppä (säätää moottorin sisään imettävän ilman määrää)
- Suihkutusventtiili (suihkuttaa oikean määrän bensiiniä)
- Sytytyspuola ja sytytystulppa (mitä korkeampi kierrosluku sitä aiempi sytytyshetki (ennen yläkuolokohtaa))



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti