Saimme Heinin kanssa projektiksi 1,2 litrainen Fiat punton moottori, johon meidän
piti tehdä ohivuotomittaus. Sen jälkeen se piti purkaa, koneistaa venttiilit, venttiilin istukat, kansi, hoonata sylinteri ja taas koota.
Ohivuotomittaukseen on oma työkalunsa. Siinä jokaiseen sylinteriin
laitetaan vuorollaan sytytystulpan tilalle sovitusholkki. Siihen
kiinnitettiin pilli jonka avulla etsittiin männän yläkuolokohta.
Moottoria pyöritettiin ja pilli vihelsi, kun ilma tuli sylinteristä ulos
puristustahdin aikana. Kaikki venttiilit olivat siis kiinni. Kun
vihellys loppui, mäntä oli saavuttanut yläkuolokohdan.
Tämän jälkeen pillin tilalle vaihdettiin letku ja sylinteriin laitettiin ylipaine ja mitattin venttiileiden ja männänrenkaiden vuoto.
Muutama venttiili vuosi, muttei niistäkään mikään pahasti. Kun mittarin
viisari osoitti vihreää, vuoto oli sallitun rajoissa, kun se oli
punaisella, siitä oli jotain haittaa jo käymiselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti