tiistai 10. joulukuuta 2013

Ohivuotomittaus

Saimme Heinin kanssa projektiksi 1,2 litrainen  Fiat punton moottori, johon meidän piti tehdä ohivuotomittaus. Sen jälkeen se piti purkaa, koneistaa venttiilit, venttiilin istukat, kansi, hoonata sylinteri ja taas koota.

Ohivuotomittaukseen on oma työkalunsa. Siinä jokaiseen sylinteriin laitetaan vuorollaan sytytystulpan tilalle sovitusholkki. Siihen kiinnitettiin pilli jonka avulla etsittiin männän yläkuolokohta. Moottoria pyöritettiin ja pilli vihelsi, kun ilma tuli sylinteristä ulos puristustahdin aikana. Kaikki venttiilit olivat siis kiinni. Kun vihellys loppui, mäntä oli saavuttanut yläkuolokohdan.




Tämän jälkeen pillin tilalle vaihdettiin letku ja sylinteriin laitettiin ylipaine ja mitattin venttiileiden ja männänrenkaiden vuoto.



Muutama venttiili vuosi, muttei niistäkään mikään pahasti. Kun mittarin viisari osoitti vihreää, vuoto oli sallitun rajoissa, kun se oli punaisella, siitä oli jotain haittaa jo käymiselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti