tiistai 30. lokakuuta 2012

Sähkötekniikkaa 30.10.2012

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen/wiring diagrams

Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennän piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo, ajonesto

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimintalaitteisiin

Napojen merkinnät
30= akun plus napa
15= virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50= virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

Ja kytkentäkaavion alareunassa on merkitty akun miinusnapa
31= akun miinusnapa


Rele / relay

Rele koostuu käämistä, rautasydämmestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienemmällä ohjausvirralla.





Yllä olevassa kuvassa on jarruvalojen ja sumuvalojen kytkentäkaavio.

Jarruvalojen kytkentä:

 Kun jarrupoljinta painetaan jarruvalojen kytkin sulkeutuu ja virta pääsee kulkemaan jarruvalojen polttimoille ja ne syttyvät, kun jarrun painaminen lopetetaan jarruvalokytkin avautuu ja eikä virta pääse enään polttimoille ja ne sammuvat.

Sumuvalojen kytkentä:

Kun sumuvalon kytkin napsautetaan päälle tulee virtalukon sytytysvirtakytkimeltä pieni virta releen käämille joka muuttu magneettiseski ja vetää releen kytkimen kiinni jolloin akun plus navalta pääsee virta sumuvaloille jolloin sumuvalon polttimot syttyvät.


 Sulake=Varoke=Fuse

Varoke suojaa johdinta. Varokeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu
liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun plus napaa.

Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kui virtapiirissä normaalisti kulkeva virta. 
Esimerkki:
Virtapiirissä kulkee 10 A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15 A
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti