tiistai 12. maaliskuuta 2013

Kytkimen vaihto Renault Scenicciin

Ensimmäiseksi otimme vetoakselit pois.






Seuraavaksi otimme irti vaihteistoon menevät osat mm. kytkinvaijerin ja vaihteensiirtäjän. Aloimme irroittamaan vaihteistoa ja huomasimme että emme saa sitä pois ellemme ota apurunkoa irti. Irrotimme apurungon mutta emme siltikään saaneet vaihteistoa pois autosta joten vaihdoimme kytkimen niin että vaihteisto oli vielä auton konetilassa.


Vanha kytkinlevy ja painelevy.

Keskitimme uuden kytkilevyn ja painelevyn kytkimen keskitys työkalulla.

Uusi kytkin kiinni vauhtipyörässä.

Tämä vaihteisto on kaksiakselinen. Voima kulkee vaiheistossa akseleita ja vaihteistorattaita pitkin. Siirtoholkit lukitsevat rattaan akseliin kiinni.

Kytkimen toiminta:

Kytkinpoljinta painettaessa kytkimen painelaakeri alkaa painamaan painelevyn jousia (kuva 1.). Kytkinlevy (kuva 2.) irtoaa vauhtipyörästä ja irroittaa moottorin vaihteistosta, jonka jälkeen pystyt vaihtamaan vaihteen helpommin kun vaihteistossa olevat akselit eivät pyöri niin lujaa kuin moottori.




Vaihteistolle on oma öljynsä ja se lisätään täyttöpropusta joka on yleenasä vaihteiston kyljessä. Työssä opimme vaihtamaan kytkimen oikeaoppisesti. Työ oli hieman hankala sillä emme saaneet vaihteistoa kokonaan pois autosta.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti