keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Määräaikaishuolto, päästömittaus ja jakohihnanvaihto







Saimme tehtäväksi tehdä määräiaikaishuollon Volkswagen Boraan.

Aluksi tulostimme huolto-ohjeet autodatasta.


Huoltoon kuului mm. valojen suuntaus (kuvassa valojensuuntaus laite). Huoltoon kuului myös öljyn, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen vaihto, nivelien, jousituksen ja jarrujen tarkistus.
Takaiskunvaimentimet olivat huonot joten vaihdoimme ne.
Kun tarkistimme jarrut, huomasimme että liukutapit olivat jumissa ja takajarrupalat olivat kuluneet. Avasimme ja puhdistimme liukutapit ja laitoimme uudet kuparitahnat ja vaihdoimme samalla takajarrupalat. (kuvassa vanhat jarrupalat)

Asiakas kertoi että auto ei mene päästöistä läpi joten aloimme tutkia asiaa. Otimme tulpat irti ja huomasimme että kahdessa tulpassa on öljyä päällä. Syyksi arvelimme että venttiilikopan tiiviste vuotaa, joten otimme venttiilikopan irti, joka ei ollut kovin yksikertainen homma sillä jouduimme ottamaan jakohihnan pois, koska venttiilikopan mukana nousivat nokka-akselit.
Kuvassa nokka-akseleiden lukitsin. Vaihdoimme venttilikoppaan uudet tiivistemassat.

Kun olimme saaneet auton taas nippuun mittasimme päästöt ja huomasimme että lamda arvot olivat pielessä.
Mittasimme osciloscoopilla lamda-anturin ja katsoimme onko lamda-anturi kunnossa.


Lamda-anturi oli kunnossa. Seuraavaksi nostimme auton nosturilla ylös ja katsoimme onko pakoputkessa vuoto, joka vaikuttaisi lamda-arvoon päästömittauksessa.
Löysimme pakoputkesta vuodon ja paikkasimme sen.

Mittasimme päästöt uudestaan ja läpi meni!!




1 kommentti:

  1. Todella mielenkiintonen postaus. On hyvä tietää, mitä kaikkea määräaikaishuolto sisältää. Meillä nimittäin on tyttärellä tulossa määräaikaishuolto Porvoossa tässä lähiaikoina, voisinkin näyttää hänelle tämän postauksen. Tietää sitten mitä on edessä. En ollut kuullutkaan tuosta Lamda-anturista. Hyvä tietää että se on arvo, josta voi nähdä vuotaako pakoputki.
    https://porvoonautopiste.fi/palvelut/

    VastaaPoista